Groep 1 en 2 worden altijd gemengd: kleuters van verschillende leeftijden zitten in één groep. Hiervoor hebben we gekozen omdat zij veel van elkaar kunnen leren, met name op het gebied van taal, voorbereidend rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook bewaken we zo een evenredige verdeling van de groepen.
De leerkrachten van de kleutergroepen bepalen in welke groep de vierjarige geplaatst wordt. Hierbij kijken zij onder andere naar het aantal kinderen per groep en de verdeling jongens/meisjes.
In deze groepen worden de leerlingen zo goed mogelijk begeleid op hun eigen niveau. Hiervoor gebruiken we het EDI-model (Expliciete Directe Instructie-model) en het zelfstandig werken aan taken. Het komt voor dat leerlingen bij bepaalde vakken meedoen met een andere groep. Of dat kan, hangt af van de leeftijd en van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van de leerling.
Voor de toedeling van de groepen aan de leerkrachten geldt het principe dat we per groep maximaal twee verschillende leerkrachten inzetten. Slechts bij hoge uitzondering wordt hiervan afgeweken. Voor meer informatie over de vakken en de gebruikte methodes leest u meer op onze pagina met het aanbod van de vakken en in onze schoolgids.
De aandacht voor de leerlingen is één van de sterkere punten van De Bolder. Door de kinderen continue individueel te monitoren krijgen de leerkrachten een goed beeld van de kinderen. Kinderen die op bepaalde vakken tekort komen, worden in deze vakken extra ondersteund en kinderen die extra uitdaging nodig hebben worden in kleine groepjes extra uitgedaagd in bijvoorbeeld techniek of een nieuwe taal. De zogenaamde projectgroep.
Kinderen die moeite hebben met leren krijgen extra ondersteuning in de vorm van individuele begeleiding en extra werk om thuis mee aan de slag te gaan.