Het welbevinden van de kinderen staat bij ons voorop. Pas wanneer een kind zich veilig en fijn voelt in de groep, durft het nieuwe uitdagingen aan te gaan en komt het tot leren. De lessen uit onze Kanjertraining gebruiken we in dagelijkse situaties om het leren omgaan met de ander en het durven opkomen voor jezelf te stimuleren.
Leerlingvolgsysteem
We vinden het belangrijk dat onze kleuters goed voorbereid doorstromen naar groep 3 en dat doen we door de tussendoelen van SLO als uitgangspunt te nemen. Daarmee voldoet ons lesaanbod aan alle tussendoelen op het gebied van mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid, motorische- en sociaal-emotionele ontwikkeling. We volgen de ontwikkeling van ieder kind nauwkeurig in Parnassys en bieden herhaling of extra uitdaging wanneer kinderen dat nodig hebben.
Aanbod
Kleuters leren al doende tijdens hun spel. We spelen daarop in door de leerinhoud op een ontspannen, speelse manier aan te bieden en te zorgen voor veel verschillende situaties waarin zij kunnen leren. We werken vanuit centrale thema’s, waar we opdrachten, spelletjes, boeken, liedjes en werkjes bij zoeken. Op deze manier zijn we op verschillende manieren met het onderwerp bezig. Elke week komt 'de memmetaalsprekker' een Friese les verzorgen en de leerkrachten geven zelf Engelse lessen met Bobo op het digibord. We merken dat kinderen al snel woorden uit een andere taal oppikken en de kindgerichte lessen erg leuk vinden.
In groep 2 leren de leerlingen minimaal zestien letters. In groep 3 starten we met de methode Veilig leren lezen. Deze methode biedt een zeer gestructureerde aanpak om de kinderen te leren lezen. Met name in groep 2 en 3 is goede begeleiding van de leerkracht van enorm belang, omdat het lezen bij alle andere vakken een steeds grotere rol gaat spelen. Zowel in de kleutergroepen als in groep 3 maken we gebruik van klankgebaren om de letters beter te kunnen onthouden.
De Bolder gebruikt voor het reken-wiskundeonderwijs de nieuwste versie van de methode De Wereld in Getallen. Deze methode voldoet aan de kerndoelen. De referentieniveaus zijn in de methode goed aangegeven, wat zorgt voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs. Door leerlingen zelfstandig te laten werken, krijgt de leerkracht ruimte om verlengde instructie te geven aan de leerlingen die meer begeleiding nodig hebben. De leerlingen weten wanneer zij op hulp kunnen rekenen, doordat de leerkracht vaste looproutes aanhoudt tijdens de hulprondes. We gebruiken blokjes met symbolen, waarmee de leerling kan aangeven dat hij of zij een vraag heeft. De leerlingen die meer en moeilijkere leerstof aankunnen, kunnen onder andere werken in Plustaak Rekenen en Rekentijgers. Ook krijgen zij opdrachten uit Kien rekenen.
Via de methode Meander leren kinderen de wereld waarnemen, herkennen, verklaren en waarderen. In de topografielessen worden grote, duidelijke kaarten met mooie foto’s en teksten gebruikt. De topografie sluit aan bij het onderwerp van het thema. De leerlijn topografie sluit aan bij het wereldbeeld van opgroeiende kinderen. ‘Nederland’ in groep 5-6 en ‘Europa en de wereld’ in groep 7-8. Meander besteedt veel aandacht aan kaartvaardigheden, maar behandelt ook andere geografische vaardigheden. Zo komen perspectivisch denken en denken in schaalniveaus ook aan bod.
We werken met de JOVK! Door verkeerslessen te geven proberen we de kinderen op te voeden tot verantwoorde verkeersdeelnemers. De leerlingen in groep 7 of 8 doen mee aan het verkeersexamen. Onder begeleiding van enthousiaste verkeersouders vinden verschillende verkeersactiviteiten plaats, zoals Streetwise van de ANWB.
We gebruiken de methode Leefwereld. Deze bevat een onderdeel techniek. Bij de hoofdstukken over techniek zijn materialen nodig om de lessen te ondersteunen. Er is flink geïnvesteerd in extra techniekmaterialen. We doen mee aan de bijeenkomsten van Bètapunt Noord.
In groep 7 en 8 volgen de kinderen godsdienstlessen (GVO) óf lessen humanistische vorming (HVO). Ouders van groep 6 en 7 krijgen in maart of april een informatiebrief over HVO en GVO. Zij kunnen vervolgens een keuze maken. Klik hier voor meer informatie.
Engels en Frysk
De school besteedt wekelijks aandacht aan de Friese taal. De school maakt sinds kort gebruik van de methode Spoar 8.
Feroarjende ûnderwiiskundige ynsichten hawwe laat ta in nij taalpakket: adaptyf materiaal mei mooglikheden ta selskorreksje en it oanjaan fan wyktaken. Materiaal boppe-al dat mear rjocht docht oan de yndividuele (taal)mooglikheden fan de learling. It pakket is basearre op de (foarriedige) kearndoelen. Mei it pakket kin differinsjaasje plakfine op learlingnivo, al neigelang har taalachtergrûn of taalmooglikheden.
Veranderende inzichten hebben tot een nieuw taalpakket geleid: adaptief materiaal met de mogelijkheid tot zelfcorrectie en het aangeven van weektaken. Dit materiaal geeft de leerling bovenal meer individuele (taal)mogelijkheden. Het pakket is gebaseerd op de (voorradige) kerndoelen. Met het pakket kan er gedifferentieerd worden gewerkt op leerlingniveau, naargelang de taalachtergrond of taalmogelijkheden.
Door de toenemende internationalisering op allerlei gebieden wordt het Engels steeds belangrijker als voertaal. We geven Engels in alle groepen (1 tot en met 8). Daarvoor gebruiken we de methode Groove me (van Blink), waarin popsongs de basis vormen van alle lessen.
Het leesonderwijs en onze schoolbibliotheek spelen een centrale rol op school.
Leerlingen die goed mee kunnen komen met spelling, rekenen of taal bieden we extra uitdaging.
Wij vinden het belangrijk om ook te investeren in vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en expressieactiviteiten.
De kinderen voelen zich gezien en gehoord. Er worden afwisselende onderwijsvormen aangeboden.
De Bolder staat bekend als een goede school. Ook de toegepaste lesmethoden worden als prettig ervaren.
Er is aandacht voor kinderen die meer aan kunnen. Onze zoon zit in een projectgroep. Dit geeft hem extra uitdaging.