Heeft u een vraag?

Voorleeshond Bumper

Geplaatst op 28 augustus 2020

Goed lezen vinden wij op school belangrijk. Door te lezen neemt o.a. de woordenschat, kennis en taalvaardigheid toe. Maar wat nu als lezen moeizaam gaat?
Vaak is er dan minder plezier en gaat het kind minder lezen. Terwijl een kind juist veel moet lezen, zeker als het hij of zij dit lastig vindt.

Naast de inzet van de leerkrachten, de samenwerking met de bibliotheek Smallingerland en de inzet van leescoördinatoren werken we – na een geslaagde pilot- sinds kort met een therapiehond die we inzetten als voorleeshond, de hond heet Bumper. Bumper is door juf Anke opgeleid tot therapiehond en zij begeleidt twee keer per week een aantal leerlingen die lezen lastig vinden of weinig leesplezier hebben.

Praktijk
Jan leest niet graag en komt zo niet aan de “leeskilometers” die zo belangrijk zijn. Na overleg met zijn juf en zijn ouders besluit de school Bumper in te zetten om het leesplezier te ontwikkelen. “Vertel Bumper maar welk boek je gaat lezen, laat het boek maar zien en begin maar.”

Jan vindt het maar vreemd, maar Bumper snuffelt al aan het boek. Aarzelend begint hij te lezen. Maar er gebeurt niks, geen commentaar, geen verbeteringen, niks van dat alles. Bumper ligt gezellig naast hem. Jan laat haar een plaatje zien en Bumper tilt haar koppie even op. Tijdens het lezen gaat het handje van Jan naar Bumper en voorzichtig begint hij tijdens het lezen te aaien.

Na een minuut of tien is het tijd om te stoppen en sluiten Jan en Bumper samen af met een spelletje. Na het spelletje loopt Jan samen met Bumper terug naar de klas. De volgende keer - als Bumper Jan weer komt halen - heeft Jan zijn boekje al klaar liggen, grijpt de riem en weet de weg... Met plezier leest hij Bumper nu regelmatig voor. En dat was in dit geval het doel: leesplezier ontwikkelen!

« Terug naar nieuwsoverzicht
 

Heeft u een vraag?

 

Heeft u een vraag?